Deník

Lotyšsko
Lotyšsko jsem projel po jeho východním okraji, stranou většiny větších měst (ne, že by jich v Lotyšsku bylo mnoho). Takže podobná krajina jako v Litvě, jen těch jezer směrem od jihu ubývá, ale na severu to vynahradí poslední jezero u Aluksne. V Daugavpilsu jsem se zastavil ve velké barokní pevnosti ve stylu Terezína, která byla evidentně aktivně využívána ještě nedávno sovětskou armádou. V pevnosti se stále bydlí, obecní budovy město pomalu rekonstruuje. Posledním městem před hranicí je Aluksne na břehu zmiňovaného jezera. Cestou tam se mi vůbec poprvé na kole přetrhl řetěz, možná kvůli nepříliš odborné instalaci v Kyjevě, samozřejmě navíc těsně před blížící se velkou deštivou frontou. Ale jinak kolo zatím drží, přestože na Ukrajinských cestách hned první týden upadla půlka předního blatníku, šroub nosiče a urval se závěs…
Číst dál
Litva
Hned za hranicí je znát opravdu výrazně hustší osídlení a jen kousek od hranice je Vilnius, živé a útulné město se spoustou památek.
Číst dál
Moldávie
Moldávie se zprvu moc neliší od Rumunska – jazykem i krajinou. Směrem ke Kišiněvu ale začne přibývat vinic, ovocných sadů i ruštiny. Příjemný detail skýtající osvěžení pro cyklisty je, že v každé vesnici udržují tradiční studny s rumpálem – a evidentně je mnozí ještě každodenně používají. Zastavil jsem se v místní turistické oblasti, v údolí vesnic Trebujeni a Butuceni, které je jako zelená soutěska na dně hliněného zářezu do okolní roviny. Místní tu obdivují vykopávky a pozůstatky od dháckých, přes mongolské až po moldavské klášterní. Mě jako projíždějícího spíš zaujalo, že jsou to asi jediné vesnice, kde jsem viděl domky kvůli turistům pěkně opravené. Přímá cesta mě vedla přes Podněstří, poslední žijící kus sovětského svazu, reálně s vlastní armádou, měnou atd., přežívající díky ruským posádkám, s ekonomikou nejspíš zahrnující pašování…
Číst dál
Rumunsko
Ukrajinou jsem se dostal neplánovaně daleko na východ, takže Rumunsko teď spíš jen škrtám. Karpatské kopce vystřídala zemědělská černozemě, jen mírně zvlněná. Trik je ale v tom, že cesty tu plánovali nikoliv údolími, jako u nás, ale zkrátka přímo rovně, přes ty vlny – takže šlapat se i tak musí. Zastavil jsem se v Suceavě, bývalém hlavním městě historické Moldávie, kde z té doby zůstala sídelní pevnost. Z mnoha místních klášterů jsem se podíval na ten v Probotě – stále obehnaný mohutnou zdí a stále obydlený setrami. Směrem k Moldavské hranici se objevují rozsáhlé pastviny, sem tam pole, kde člověk potká jen baču s kravami, koňmi a jejich ostré pastevecké psy. Praktický poznatek: když se taková krajina táhne 20 km do dáli, není dobrý nápad jen tak zkusit zkratku naslepo…
Číst dál